Mandi harus adalah pengucapan yang mudah dimaksud, namun janganlah terkejut bila disebutkan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak mengerjakannya dengan benar.
Untuk lakukan mandi harus yang benar, seorang ini tidak bisa mengerjakannya dengan cuma mandi dengan cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Demikian sebaliknya, ia harus dikerjakan dalam kedua2 kondisi untuk membolehkan seorang ini meratakan air ke semua anggota tubuhnya yang zahir.
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perkembangan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyatakan, bagaimanapun, berdasar pada pengalamannya sebagai sisa kadi di Petinggi Agama Islam Gombak Timur serta penceramah, dijumpai banyak umat Islam yang tidak tahu perkara itu.
” Mengakibatkan, mandi majibnya jadi tidak sah kerana tidak penuhi satu diantara rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir. Jika mandi harus tidak sah, ibadat yang dikerjakan oleh seorang ini juga ikut tidak sah. Tersebut mengakibatkan bila tidak lakukan mandi harus dengan benar, ” tegas beliau saat didapati di tempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.
Mandi harus yang sebagai mandi junub atau janabah tidak bisa dilihat ringan oleh umat islam. Tiap-tiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui serta penuhi rukun2nya. Bila tidak mandi harus seorang ini tidak akan sah.
Rukun mandi harus ada 3 perkara. Pertama, kemauan. Ke-2, menyingkirkan n a j i s di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir.
Kemauan mandi harus : ” Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah Taala. ” Atau ” Sahaja saya mandi harus kerana Allah Taala. ”
Niat ini didalam hati serta ia sebaiknya diikutkan saat air hingga ke mana2 bahagian anggota tubuh.
Untuk wanita yang habis haid, niat mandi harus adalah : ” Sahaja saya mengangkat hadas haid kerana Allah Taala. ”
Pada saat untuk wanita yang habis nifas, kemauan mandi wajibnya adalah : ” Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala “.
Pada saat untuk wanita yang habis nifas, kemauan mandi wajibnya adalah : ” Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala “.
Niat ini bila dilambatkan atau saat seorang ini memulakannya selepas dia sudah membersihkan salah 1 anggota tubuhnya akan jadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh ini dia mestilah memulakan kembali tujuannya saat dia mula mengemukakan air keseluruh anggota tubuhnya. Seumpamanya dia punya niat saat sebelum air hingga ke tubuh, niat ini juga tidak sah. Oleh ini mandi wajibnya tidak sah.
Tentang rukun mandi harus yang ke2, iaitu menyingkirkan n a j i s yang ada pada tubuh, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, bila kita ada n a j i s di tubuh, n a j i s ini bisa dibilas serentak dengan mandi harus. Ertinya membersihkan n a j i s dengan mandi ini bisa disekalikan.
Sesaat rukun mandi harus yang ke3, iaitu meratakan air ke semua anggota tubuh yang zahir, mencakup kulit, rambut serta bulu yang ada di tubuh, sama ada bulu2 yang tidak sering atau lebat. Bila rambut seorang ini ditocang atau disanggul, seumpamanya tidaklah sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul ini wajiblah di buka. Bulu2 dalam lubang hidung juga, tidak harus dibilas kerana dikira batin. Namun sekiranya, bulu2 didalam hidung ini ber n a j i s, ia wajiblah dibilas.
Tentang kuku juga, bila didalam kuku ada kotoran yg bisa menghalang hingga air ke tubuh terutama di bahagian bawah kuku, kotoran ini wajiblah dibuang. Buang kotoran didalam kuku ini juga bisa dikerjakan saat tengah mandi.
Tentang rambut yg diwarnakan juga terkecuali inai, inilah yang merumitnya.
Sesungguhnya bila rambut seorang ini diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi harus seorang ini tidak sah. Oleh ini, seorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, bila dia hendak mandi harus, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dulu. Namun untuk buang pewarna ini juga bagaimanakah?..
Inilah yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut ini sesungguhnya tidak bisa dibuang demikian mudah.
Yang mengakibatkan mandi harus orang yang memakai pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna ini akan menyalut rambutnya yang menghalang air hingga ke rambut. Itu berbeza dengan inai. Inai sesungguhnya akan meresap ke rambut, namun pewarna juga akan menyalut rambut mengakibatkan air terhambat ke rambut.
Namun dalam hal ini, janganlah juga ada yang salah faham. Sesungguhnya pewarna ini bila dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM serta seumpamanya pewarna ini tidak be r n a j i s, tidaklah punya maksud jadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang serta mandi harus ini berbeza. Jadi, mestilah dilihat dari pojok yg berbeza.
Dalam hal semacam ini juga, sukalah saya menyebutkan, huraian tentang rukun mandi harus seperti yang sudah saya nyatakan itu yaitu adalah perbezaan sah atau tidak mandi harus. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.
Tentang sebab2 seorang ini harus mandi harus juga, Ustaz Haji Mat Jais menyatakan, sebab2nya terdiri dari pada 6 karena. 3 karena melibatkan lelaki serta wanita iaitu kerana bersetubuh meskipun tidak keluar air mani, keluar air mani serta mati. Pada saat 3 karena lagi cuma melibatkan golongan wanita sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas serta melahirkan anak (wiladah) .
Mandi harus bisa dikerjakan di mana2 dengan memakai air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik.
Untuk pasangan suami isteri yang bersetubuh juga, mereka tidak harusnya mandi selepas bersetubuh, namun diharuskan mandi saat mau beribadat. Selepas bersetubuh juga, bila ia dikerjakan pada saat malam, bila tidak mahu mandi harus, seelok2nya ambil wuduk saat sebelum tidur ini yaitu sunat, pada saat tidak berwuduk saat sebelum tidur yaitu makruh.
Posting Komentar